Tijdens mijn schoolperiode ben ik opgeleid in een systeem dat zich kenmerkt door het stampen van informatie. Hoe beter je informatie kon onthouden, hoe hoger je score op het rapport was. Hoe hoger je score op je rapport, des te meer kans je had op een goede baan. Als je in je vak excelleerde, dan werd je na een aantal jaren vaak vanzelf ook nog leidinggevende. Dit was een logische erfenis uit het industriële tijdperk.
De wereld verandert steeds sneller
Anno 2019 leven we in een wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen en waar we overspoeld worden met informatie. Of je nu in Nigeria, Brazilië of Noorwegen woont, iedereen die toegang tot internet heeft kan op ieder moment van de dag gratis informatie en kennis downloaden.
Niemand weet hoe de arbeidsmarkt er over 30 jaar uit zal zien. Wat we wel weten is dat machine learning en robotica vrijwel alle beroepen zullen veranderen en dat we niet weten of en welke soort banen hiervoor in de plaats komen.
De steeds snellere veranderingen hebben impact op processen, maar vooral ook op mensen.
Processen kunnen we met onze ratio en op basis van verbeterprogramma’s efficiënter maken. Dit is belangrijk om concurrerend te blijven. Op termijn zal ook dit overigens ook steeds meer geautomatiseerd worden.
Om in deze steeds sneller veranderende en onzekere wereld succesvol te zijn zullen organisaties meer moeten investeren in de persoonlijke ontwikkeling en potentie van hun mensen.
Daar ligt op termijn het grootste strategische concurrentie voordeel van organisaties!
Impact van veranderingen op de mens
De constante veranderingen zorgen voor enorm veel stress, omdat veel mensen (zeker naarmate ze ouder worden) verlangen naar meer stabiliteit en minder behoefte hebben aan het overhoop halen van hun diepgewortelde structuur van identiteit en persoonlijkheid.
Veel mensen beschikken over jarenlange ervaring en kennis van de organisatie, maar hebben in de loop der jaren een aantal “software upgrades” aan vaardigheden gemist die nodig zijn om in het huidige tijdperk succesvol te zijn.
Om in deze steeds sneller veranderende wereld te overleven, zullen werknemers over heel wat mentale flexibiliteit moeten beschikken en een groot emotioneel evenwicht moeten hebben.
Je moet herhaaldelijk een deel van je expertise loslaten en je thuis moeten voelen in het onbekende.
Waar moet je beginnen?
Maar waar moet je beginnen om een hele bedrijfscultuur te transformeren in deze steeds sneller veranderende (digitale) wereld. Hier ligt mijn inziens de grootste uitdaging voor management en directie teams, voor HR professionals en voor leidinggevende van organisaties.
Leiderschap betekent dat je in eerste instantie binnen een steeds chaotischer wordende omgeving vertrouwen moet generen zodat mensen zich veilig voelen. Vandaar uit moet je als leider mensen inspireren en heldere kaders geven waarbinnen mensen kunnen opereren.
Leidinggevenden zullen allereerst zichzelf, maar vooral ook hun mensen, moeten helpen met de ontwikkeling op het vlak van beter samenwerken en effectiever communiceren met een diversiteit aan mensen en culturen.
Ook het ontwikkelen van creativiteit zoals het juist kunnen interpreteren van kennis en verbanden kunnen leggen om tijdens kort cyclische innovatie projecten wordt steeds belangrijker om te kunnen concurreren.
Zelfinzicht
Om structureel rust in alle chaos te bewaren is zelfinzicht de meest cruciale factor.
Weten wie je bent, wat je drijft, wat je sterke punten zijn en welke waarde je voor je organisatie en omgeving wilt creëeren is mijn inziens één van de sterkste wapens om succesvol te zijn. Daar leg je het fundament om effectiever met andere mensen te communiceren, om beter samen te werken, om beter met veranderingen om te kunnen gaan (aanpassingsvermogen & veerkracht) en uiteindelijk meer balans en geluk in je werk te vinden. Ik noem dit persoonlijk leiderschap!
Ik zie het daarom als morele en economische wijsheid dat de besluitvormers in het bedrijfsleven steeds meer van hun opleidingsbudget investeren in zaken als persoonlijk leiderschap, emotionele intelligentie, effectieve communicatie en sociale & mentale vaardigheden.
Zogenaamde “soft skills”, waarvan Jack Me (CEO van Alibaba) onlangs op het world economic forum zei dat dit in de toekomst altijd waarde zal blijven vertegenwoordigen omdat veel andere zaken zoals kennis en traditionele arbeid binnenkort door machines zal worden overgenomen.
En uiteraard doe je als boegbeeld van de organisatie zelf mee, want goed voorbeeld doet volgen!
Ik wens iedereen veel zelfinzicht toe in 2019 en vergeet niet wat de Griekse filosoof Heraclitus eeuwen geleden al zei: ‘Verandering is de enige constante’!